fredag 31 augusti 2012

Här händer det sällan grejer!!!

Som jag kanske, eller kanske inte nämnt i tidigare inlägg så har jag blivit stolt far i år.

I och med detta faktum ges mindre tid till fiske. I kombination med mycket jobb och husköp mm så har näst intill obefintlig tid blivit över för bloggande. Så här kommer en liten resumé:

Sista ismetet gick inget vidare. Henke landade en gädda på 8.2@102. Det var issäsongens höjdpunkt.
När isen gick fiskade jag lite havsöring med halvbra resultat, fick en hel del silverfirrar, dock utan storlek. Ska definitivt prova mer efter havets silver...

Lagom efter lek, eller nog så tidigt efter lek så for jag och Henke till en bra sjö vi bekantat oss med i fjol. Fisket var lite trögt då det var lite för kallt ännu. Ca 60 gäddor på 3 dagar (vilket får räknas som lite i denna humusfärgade sjö). Höjdpunkten var dock en fin gädda som var helt tom i magen men ändå pressade vågen till 9.54 på en blygsam längd av 108 cm .

Sen blev det någon snabbtur med några halvdana gäddor lite mer på hemmaplan. Enda nämnvärda är en seg tur jag och Kristofer tog som började helt magiskt så vi var lur på att det var drömfiske på g. Efter ca 10 minuter högg en 6a, nästa fisk ca 15 minuter senare var en sjua... Sen dog det. Blev någon snipa + ett par fyra och femkilosar till på hela dagen....

I juli åkte jag och Henke för att prova en "ny" sjö som jag funderat på sen ett par år tillbaka. Förutom några skapliga aborrar var det inte direkt något höjdarfiske. Vi såg nån öring jaga, men mot kvällen körde vi riktat efter gädda. En 5a som Henke fick dra såg riktigt fin ut, men den största, som jag drog på 107 cm vägde endast 6.7 kilo. Ska ge sjön en chans till under bättre säsong innan jag dömmer ut den, men kondisen var inte särskilt övertygande, även om förhållandena i sjön känns lovande för stor fisk.

I början av augusti, sist då jag fiskade, så for jag och Kristofer till en av favoritsjöarna. Vädret var inte med oss alls dagarna 3, det var första dagen som var bäst, men sen kom en vind som avskräcker dels folk ovan ytan men även till synes fisken. Sista dagen var GRYMT seg, ca 5 gäddor från kl 11-19, vilket i denna sjö är bara konstigt. 10 sekundmeter vind gjorde även fisket mycket svårt.

Hur som så hade vi bra fiske trots detta. Första dagen dröjde det inte så länge förrän vi bommade på en lipskullapterad löja en på bitmärkena tillsynes stor gös. Förbannat! Det dröjde mellan huggen så vi började köra mer gäddinriktat. Då klev det på en riktigt grann pike för mig, och efter några minuters drill så släpper fisken rakt nedanför båten. JAg får veva upp betet rakt nedifrån flera meter... Ingen aning hur stor då vi aldrig såg den, men GARANTERAT 7+, mest troligt bommat pb..... Luften gick ur en liten stund tills då Kristofer fick drilla "en liten gädda" som visade sig vara pb på gös! Den högg pelagiskt på en Mieko niva jag införskaffat samma dag. Kände på mig att den skulle vara het!

 Dag 2 så kom vinden. I orutin och ovana så råkade vi köra på grund med ett par beten och i vinden fick vi problem. Det löste sig skapligt och vi fick behålla alla grejer utom ca 20 meter lina som gick i propellern. Strax därefter vände det dock och så fick jag landa en gädda på, jag minns inte ens om vi vägde den men 6 kilo nåt säger minnet. Skaplig bit hur som så då var humöret tillbaka något. Det blåste för mycket på de heta platserna så vi sökte oss till lä på en annan del av sjön. Här var det för grunt för butchar och westinare så vi slängde på 4 fatsos och körde så. MYCKET gädda fick vi, knappt så vi hann med på 4 spön, men allt smått... eller? Efter ca 10 snipor på ca 45 minuter så klev det på en något större hane på ca metern. Dålig kondis förstås, men förhoppningarna steg så vi fortsatte. Ett tag senare så kliver det på en bättre igen. Denna gång en hona på 102 cm och 7.42 kilo Faktum att även detta var PB för Kristofer, så han fick nu persa 2 dar i rad!
Resten av kvällen gav inget större, men dag 3 började på dess mest osannolika vis!
I den då helt infernaliska vind så infann sig var enda vettiga alternativet att fiska i en del av sjön där det blåste något mindre, men till synes, inte ens där var det så. Vi åkte en bit mot vinden, fick ut grejerna och resonerar om ett annat ställe. Jag vänder om båten och med vinden, så drar det till i en paravan. På Pike madam, fiskad grunt smällde det på på 9.5 meters djup. Kristofer börjar drilla och känner fort att det är en något bättre firre. Precis därefter så drar det till i den andra Pike madamen. Dubbeldrill i stormen! Tur vi åkte med vinden! Jag känner att det är en skaplig gädda på. 4-7 kilo kanske. Kristofer får in sin fisk först och jag ser den bakom båten.... En gös... En STOR gös!!! - Fort, håven!!! JAg lyckas fint håva fisken då jag håller spöt i andra handen, för att sedan high-fiva Krille. Sen inser jag att jag måste dra upp min gädda... Lagom då Kristofer krokat loss och börja göra i ordning för vägning så kommer min fisk till båten... En gös... En till STOR gös!!! - Fort, håven, igen!!!! Fisken håvas och kroken som bara satt lite i mungipan tas bort. Vi dumpar båda fiskarna i håven och sumpar dem och far in till land för proper fotografering och vägning.

Båda gösarna var 85 cm långa, Kristofers vägde in på 5.96 och min vägde 6.14. Dubbla PBn i ett dubbelhugg. Detta dessutom uppe i norrbotten. Nästan helt osannolikt. Efter release så satt vi nästan mållösa. Jaha... En hel fiskedag kvar... Fast våra drömmars mål redan var uppnått. Det kändes nästan som en dröm.. 12.1 kilo gös samtidigt... Resten av dagen, som jag beskrev tidigare, inget att tala om... Det släppte lite sista timmen med 10 ordinära pikes och en skaplig gös men inget annat...

Det var allt för denna gång. Nästa fiske blir i mitten av september. Då far jag och Markus till Lappland för att jaga upp den fisk jag blivit känd i FiskeFeber med ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar